Metody produkcji opakowań z folii

folia w trakcie produkcjiDo produkcji opakowań foliowych używane są różne rodzaje tworzyw sztucznych, w zależności od tego, jaki produkt ma być pakowany w dany typ opakowań. Istnieje możliwość produkcji opakowań o podwyższonej szczelności i odporności na środki chemiczne, a także odpornych na urazy mechaniczne. Produkcja składa się z trzech etapów:

  • Projekt opakowań
  • Produkcja materiału
  • Wykonanie opakowań

Najbardziej popularne substancje stosowane do wytwarzania opakowań to polietylen, polipropylen oraz polichlorek vinylu. Folie do opakowań produkowane są z granulatu będącego wynikiem polimeryzacji etylenu. W zależności od temperatury i wysokości ciśnienia otrzymywany jest materiał o obniżonej bądź podwyższonej gęstości. Następnie granulat należy uplastycznić poprzez podgrzanie i odpowiednio uformować.  Stosowane są dwie metody produkcji: metodę wylewu lub rozdmuchu. Metoda rozdmuchu jest korzystniejsza cenowo, w wyniku tego procesu powstaje mocny, trwały materiał. Metoda wylewu pozwala na uzyskanie materiału elastycznego i odpornego na rozrywanie.
Kolejnym etapem procesu produkcji jest wykonanie opakowań, folia zostaje odpowiednio przycięta i zgrzana, a następnie dodaje się zamówione przez klienta elementy jak np. zapięcia strunowe. Na tym etapie wykonuje się także takie prace jak np. nadrukowanie logotypu. Najbardziej rozpowszechnione są woreczki i worki foliowe, ale na rynku dostępne są także inne rodzaje opakowań, jak stretch, kaptury foliowe czy folia termokurczliwa. Folia jest także podstawą opakowań kompozytowych.

Zalety opakowań foliowych 

Opakowania foliowe są wykorzystywane przy pakowaniu większości produktów dostępnych na rynku. Stosowanie tego typu opakowań ma wiele zalet. Dużym plusem tego typu opakowań jest ich lekkość i łatwość używania, bez trudu można dostosować kształt opakowania do produktu. Doskonale zabezpieczają produkt przed zabrudzeniami czy zanieczyszczeniami. Opakowania foliowe nie tracą swoich właściwości z czasem. Możliwa jest produkcja opakowań w różnych kolorach czy przezroczystych, z dobranym odpowiednio sposobem zamykania – sklejane, zgrzewane czy wiązane.